Nätverksmarknadsföring online är en integrerad del av våra liv idag och vi har alla blivit utsatta för marknadsföring på nätet i någon form eller på något sätt. Detta mångsidiga och dynamiska marknadsföringsområde är fullt av olika aktörer och intressenter som är involverade i processen.
Det finns vanligtvis tre stora grupper av intressenter, nämligen varumärken/annonsörer, marknadsförare och konsumenter. Inom var och en av dessa grupper finns det ännu fler undergrupper av intressenter och tjänsteleverantörer som vi kommer att utforska senare, men i den här guiden kommer vi främst att fokusera på Affiliate och CPA marknadsförare.
Bli framgångsrik CPA-marknadsförare (få de bästa affiliateerbjudandena)
Innan vi börjar förvandla dig till ett CPA-marknadsföringsunderverk måste vi undersöka olika nyckelbegrepp för att hjälpa till att bygga en bunnsolid grund, så att när du når slutet kommer du att vara beväpnad med kraftfull information för att börja bygga ditt online-imperium .
Så, utan vidare, låt oss dyka in... men innan vi kommer till de saftiga sakerna måste vi förstå några nyckelbegrepp
-
Affiliate Network Marketing
Detta är ett stort ämne och det finns hela böcker skrivna om detta, men i de mest förenklade termerna handlar det om att hänvisa nya kunder till en produktägare (annonsör) som sedan kompenserar dig för hänvisningen. Mycket av den här guiden kommer att ägnas åt många av de begrepp och aktiviteter som är involverade i att vara CPA och affiliate-marknadsförare.
-
Affilierad marknadsförare
Detta är den person eller organisation som utför olika marknadsföringsaktiviteter för att hänvisa leads och potentiella kunder till en produkt eller tjänst mot en remissavgift (provision).
Komma igång i en värld av CPA Marketing
När du precis har börjat i världen av CPA-marknadsföring, kommer du förmodligen att vilja få händerna lite smutsiga och göra några av uppgifterna själv så att du förstår vad det handlar om. Om inget annat måste du få kunskapen att åtminstone implementera och / eller ändra dina spårningslänkar.
Glöm inte analyserna! Det enda sättet att mäta framgång är med data. Medan affiliate-plattformen kommer att spåra dina hänvisningar och konverteringar, kommer din webbplatsanalys att ge dig djup insikt i trafikkällorna, vilka typer av enheter (stationär kontra mobil), hur länge besökare stannar på din webbplats och vilka länder, regioner och tid på dagen de besöker, plus så mycket mer. Dessa data är viktiga för optimering för att få ut så mycket värde från varje klick. En av de bästa och mest omfattande analyslösningarna, som är gratis, är Google Analytics. I en värld av framgångsrik CPA-marknadsföring är data kungen!
Gå med i ett anslutet program eller nätverk
Det är dags att registrera sig. Nästan alla nätverk har ett kort registreringsformulär där du behöver fylla i grundläggande information. Vissa nätverk godkänner alla och alla när de registrerar sig, medan andra vill granska din ansökan först. En utmaning du kan slå är att de kan kräva att du har en webbplats innan du godkänner dig eller de kanske vill veta vilka marknadsföringskanaler du planerar att använda. Om du precis har börjat och inte har en webbplats etc är det bästa att skriva till nätverket och ansluta till en affiliate manager. Du kommer att kunna förklara din situation och också börja bygga det "gyllene" förhållandet och få värde.
CPA Network Commissions
Nu är vi på väg in i "pengar" -området. När du registrerar dig för första gången kommer de flesta nätverk att erbjuda dig en standardbas-CPA-provision för varje erbjudande du marknadsför, och sedan, baserat på din prestanda, kan detta öka. Nu är detta en viktig del av resan där du behöver förstå att en $ 500 CPA från ett nätverk kan vara helt annorlunda än en $ 500 CPA från ett annat nätverk ....
Nej, det är inte ett stavfel, 500 dollar kanske inte är samma som ytterligare 500 dollar, och här är varför ...
Som nämndes i början av den här guiden förklarade vi att CPA står för kostnad per åtgärd. Vad detta betyder är att åtgärden som krävs i ett nätverk för att tjäna sin CPA på 500 USD kan vara helt annorlunda än ett annat. Till exempel en onlinehandelserbjudande från en mäklare kan kräva att dina hänvisningar gör en minsta insättning på $200, medan den andra kräver $400 för att du ska kvalificera dig för en provision. Det är ganska tydligt att fler hänvisningar kommer att sätta in de nödvändiga $200 än $400.
Men det går utöver detta ...
Omvandlingsfrekvens
Mäklarens förmåga att få hänvisningar till att bli betalande kunder är vad vi kallar ”omvandlingsfrekvens”. Att förstå omvandlingsfrekvensen är en av de viktigaste överväganden som du måste tänka på under dina marknadsföringsinsatser.
Låt oss ta en stund att borra lite djupare här. Omvandlingsfrekvensen är förhållandet mellan potentiella kunder som fortsätter att uppfylla kriterierna ”action” för att kvalificera dig till en CPA-provision. Ett enkelt exempel: Låt oss säga att du skickar 100 leads till ett erbjudande (dvs. de registrerar sig) och 10 av dessa gör en insättning (utför den kvalificerade "Action"), omvandlingsfrekvensen är 10/100 = 10%. Enkelt nog!
Låt oss nu förlänga detta ytterligare. Du har 2 nätverk du vill arbeta med. Nätverk A erbjuder dig 500 USD när kunder sätter in 250 USD och de har en genomsnittlig konverteringsfrekvens på 15 %. Nätverk B erbjuder dig en $1,000 250 CPA för kunder som sätter in $XNUMX, men de har en 7 % konverteringsfrekvens.
Här är vad du kan förvänta dig att tjäna om du skickar 100 nätverk till varje nätverk.
-
Nätverk A:
100 potentiella kunder @ 15 % = 15 omvandlingar X 250 USD CPA = 3,750 XNUMX USD i provision
-
Nätverk B:
100 potentiella kunder @ 7 % = 7 omvandlingar X 500 USD CPA = 3,500 XNUMX USD i provision
Som du tydligt kan se, även om nätverk B erbjuder dubbelt så mycket som nätverk A, kommer deras sämre konverteringsfrekvens att lägga mindre pengar i fickan. Detta är den exakta anledningen till att du inte bara ska hoppa på det största CPA-erbjudandet. Det är också därför det är viktigt att göra en del efterforskningar och ställa frågor om konverteringsfrekvens, innan du ansluter dig till ett nätverk eller erbjudande.
Utnyttja relationen med affiliatechefen för att få insikter i deras omvandlingsfrekvenser och vilka erbjudanden som konverterar bäst. En särskilt viktig sak att tänka på när det gäller konverteringsfrekvenser är att det är ett genomsnitt av alla leads de får. Vissa affiliates kan ta högre kvalitetsledningar som konverterar mycket högre och vissa ger sämre kvalitet. Med tiden kommer du att börja förstå kvaliteten på din trafik och fastställa en baslinjekonverteringsfrekvens för dina hänvisningar.
Börja återigen med att bygga en relation med din affiliate manager, så när du har knäckt koden för att få hög kvalitetstrafik som konverterar bra, kan du sedan kräva en högre CPA.
Andra överväganden när du går med i ett CPA-affiliatenätverk
Vi har täckt några av de stora övervägandena, men här några fler att tänka på:
-
Betalningsvillkor
- Hur ofta gör nätverket betalningar och vad är det lägsta betalningsbeloppet? Kontrollera också vilka betalningsmetoder / alternativ de erbjuder och om det är några avgifter involverade.
-
Marknadsföringsmaterial
- Vilket marknadsföringsmaterial som målsidor, utskick, kampanjer och mer har de för dig att använda?
-
Spårningsplattform
Är affiliateportalen och spårningsplattformen lätt att använda och erbjuder kvalitetsrapportering och analyser? En särskilt viktig fråga att ställa till affiliatechefen är om du kan skapa flera unika länkar och lägga till ytterligare information till länkarna. (även om allt kanske inte är vettigt just nu, kommer det att göra det senare)
-
Återbetalningspolicy
Verkligheten är att några av dina hänvisningar troligen kommer att återföra sina kreditkortsbetalningar någon gång (känd som en återkrav). Det är viktigt att förstå hur nätverket hanterar detta och så, kommer den provision som du tjänar också att återföras eller dras av från framtida provisioner?
-
Cookie / spårningspolicy
Kontrollera under vilken period dina hänvisningar spåras till ditt konto. Med vissa program och nätverk, efter en period på låt oss säga 30 dagar, om leadet inte har konverterats, är det inte längre kopplat till ditt konto. Problemet med detta är att efter den perioden, om de konverterar leadet, kommer du inte att få CPA.
Vid denna tidpunkt bör du ha de nischer du planerar att marknadsföra och har registrerat dig i ett nätverk.
-
Affiliate Manager
Ibland kallas en affiliate-kontoansvarig eller relationschef, den här personen är din kontakt med affiliate-nätverket. Affiliatechefens roll är att bygga och upprätthålla relationer med deras tilldelade medlemsförbund, inklusive hjälp med support, tillhandahållande av relevant marknadsföringsinnehåll och övergripande, vilket hjälper dig att uppnå framgång. Underskatta aldrig värdet av att ha en solid relation med din affiliate manager, speciellt när du vill förhandla om dina provisioner eller få tillgång till premiumkampanjer.
-
Affiliate Platform
Affiliate-plattformen, eller det som många affiliate-nätverk kallar affiliate-portalen, är programvaran och webbplatsen där alla hänvisningar och prestanda spåras. När du registrerar dig i ett nätverk skapar du själv ett konto på affiliate-plattformen. När din registrering är godkänd är det här du loggar in och kan hitta de erbjudanden du vill marknadsföra, marknadsföringsmaterial som banners, dina unika hänvisningslänkar, prestationsspårning och rapportering och mycket mer. Genom portalen kommer du också att hantera din personliga information inklusive betalningsinformation.
-
CPA nätverksmarknadsföring
CPA står för kostnad per åtgärd och ibland kostnad per förvärv. När en remiss uppfyller de nödvändiga kriterierna betalas en CPA-provision till affiliate-marknadsföraren. Denna åtgärd kan vara så enkel som att fylla i ett formulär, i vilket fall en provision betalas för leadet och mer allmänt kallas CPL (Cost per Lead)Det är dock vanligare att provisionen betalas ut när hänvisningen slutför en transaktion, som att köpa en produkt, eller i finansvärlden när leaden gör en insättning på sitt handelskonto och börjar handla. Beroende på nisch kan CPA-värden variera allt från några få dollar till tusentals dollar per åtgärd. Som nämnts, och fokus för denna guide, kommer vi att dyka djupt in i världen av CPA-marknadsföring.
-
Webbtrafik
Det här är de besökare du riktar till de erbjudanden du marknadsför. Du har säkert hört uttrycket att en webbplats har mycket trafik, vilket innebär att den får många besökare. När det gäller CPA-marknadsföring är livsnerven i dina ansträngningar att få trafik vilket i sin tur leder till intjänade provisioner. För att vara en effektiv CPA-marknadsförare vill du ha kvalitet, riktad trafik och inte bara volym.
-
Målmarknad
Din målmarknad är den optimala målgrupp du vill marknadsföra produkterna eller tjänsterna till. Varje produkt och tjänst har en specifik demografi som kommer att konsumera produkterna mest. Till exempel, när det kommer till finansrelaterade produkter, kommer din målmarknad på hög nivå att vara vuxna som har disponibel inkomst att investera. Ju bättre riktade dina erbjudanden till målmarknaden, desto effektivare blir din marknadsföring och desto mer provision tjänar du.
Det är avgörande att förstå din målmarknad för att kunna leverera rätt budskap, vid rätt tidpunkt, genom rätt marknadsföringskanaler. Ett stort misstag som många marknadsförare gör är att försumma att förstå sin målmarknad och inta attityden att om du kastar tillräckligt med lera på en vägg, kommer en del av den att fastna. Detta tillvägagångssätt kan vara kostsamt och det kommer att ge dålig avkastning på investeringen.
-
Marknadskanaler
Marknadsföringskanaler hänvisar till olika typer av marknadsföring och reklammetoder du kan använda för att leverera ett marknadsföringsbudskap till målet och i sin tur generera affärer som resulterar i provisioner. I offlinevärlden kan det vara direktförsäljning, tidningar, tidskrifter, skyltar, mässor och hundratals fler. I onlinevärlden är några av de mest populära kanalerna sociala medier, innehållsmarknadsföring och SEO (sökmotoroptimering), e-postmarknadsföring, betalda medier, bloggar och mycket mer. Varje marknadsföringskanal innefattar olika steg och procedurer. Senare i den här guiden kommer vi att utforska några av dessa kanaler på hög nivå.
så vad är skillnaden...?
Innan vi åker på resan är det viktigt att klargöra några begrepp som ofta orsakar förvirring eller missförstånd.
Komma igång med CPA Marketing
Nu när vi har täckt några av nyckelbegreppen som relaterar till CPA-marknadsföring, är det dags för oss att dyka in i detaljerna och lära oss hur du kommer igång med din CPA-marknadsföring och hur du tjänar stora pengar! Det mest värdefulla rådet för att bli en framgångsrik CPA-marknadsförare är att vara organiserad, metodisk och detaljorienterad.
Faktum är att de flesta CPA-marknadsförare aldrig uppnår den framgång de drömmer om, och inte för att de inte har kunskapen eller förmågorna, utan helt enkelt för att de anstränger sig halvt och hoppas på bra resultat.
Du har säkert hört talas om superförbund som har blivit flera miljonärer, och det finns gott om dem. Deras framgång kommer från hårt arbete, att göra saker på rätt sätt och att vara modiga att banbryta nya tekniker och strategier. Den andra viktiga ingrediensen för att vara en framgångsrik marknadsförare är kunskap. Ju mer du lär dig och växer dina kunskaper och färdigheter, desto bättre blir din förmåga att identifiera möjligheter, lösa utmaningar och optimera dina ansträngningar.
Redo att börja? Nu går vi…
Hur man väljer CPA-nisch – (bästa CPA-erbjudanden)
Att välja en produkt eller tjänst att marknadsföra är ett av de första stegen du behöver ta. Det är alltid lättare att marknadsföra en produkt som du har något intresse av. Även om det inte är avgörande, eftersom du som en skicklig internetmarknadsförare kan tillämpa dina kunskaper på alla områden, när du gillar och känner till nischen, gör det saker mycket mer givande.
Några viktiga misstag som många CPA-marknadsförare gör är att besluta om en nisch enbart om potentiella provisioner. Det andra misstaget som många CPA-marknadsförare gör är att försöka vara den ökända “Jack of all trades”. När du börjar, välj 1-2 nischer, fokusera och behärska dessa, så kan du expandera. Det finns tusentals nischer, från bantningsprodukter till online dating, spel, finans och handel och tusentals fler.
Brainstorming – Samla nya idéer
-
1. Det första steget:
att välja en nisch är att göra lite brainstorming av idéer. För att kicka igång dina ansträngningar, ta ett papper och skriv ner några saker som intresserar dig eller hobbyer du kan ha. Att marknadsföra produkter som intresserar dig är, som vi sa, alltid mycket enklare och njutbart. De bästa marknadsförarna i världen förstår vad de säljer och detta leder till att de kan sälja till sin målgrupp mer effektivt. Du behöver inte vara en guru eller kunna allt, men att ha gedigen kunskap är guld värt.
Den andra fördelen med att välja en nisch som intresserar dig är att du kommer att njuta av att lära dig mer om det allt eftersom, så det är en win-win. Ju mer du lär dig och växer, desto bättre kan du sälja. Om du väljer en nisch som du har noll intresse för kan det bli tråkigt och du kan komma på att du skär hörn på vägen eller ger upp.
När du väljer en nisch, bli inte frestad att Google saker som "de bästa CPA affiliate nischerna”. När du väl öppnar den dörren kommer du att överbelasta dig själv med idéer eller ännu värre, bli indragen att välja de högst betalande nischerna. Medan tanken på att tjäna $500 för en remiss kommer att få er alla pumpade att tänka om ni bara kan få 10 eller 20 "köpare", det kommer att lägga $5,000 10,000-$5 10 i fickan i månaden, det är mycket mer inblandat. Det finns ett ordspråk som säger: "Om det vore så enkelt skulle alla göra det". När du har skrivit ner cirka XNUMX-XNUMX idéer är det dags att begränsa din lista.
-
2. Det andra steget:
är att identifiera hur konkurrenskraftig nischen är som du planerar att marknadsföra. Detta är ingen lätt uppgift och så många marknadsföringsguider där ute kommer att berätta för dig att välja en nisch med låg konkurrens. Det är inte sant! Även om du absolut inte vill gör din CPA-marknadsföringsdebut till en nisch som är superkonkurrenskraftig och dominerad av mycket erfarna marknadsförare och organisationer med superdjupa fickor vill du inte heller ha en nisch utan konkurrens.
Om det inte finns någon konkurrens betyder det förmodligen att det inte är lönsamt och anledningen till att så få marknadsförare marknadsför det eller väldigt få människor känner till det kan bero på att det är en ny nisch. Att försöka marknadsföra en helt ny produkt som inte har någon efterföljare är möjligt, men du kan bränna ut dig själv innan du ser resultat. Ditt mål när du väljer din nisch är att hitta en som har lite konkurrens. När du börjar med din nisch är det alltid användbart att kunna se vad konkurrenterna gör och inte uppfinna hjulet på nytt, utan snarare förnya och göra det bättre.
Du undrar förmodligen hur du avgör hur mycket konkurrens en nisch har, så här är några snabba och enkla sätt att ge dig en indikation. Fastna inte i "analysförlamningsfällan" där du antingen dränker dig själv i information och sedan inte går vidare, eller så krossar du dina förhoppningar och drömmar och ger upp.
Hur vet man – kommer CPA-nisch att vara värt att eftersträva?
-
Google-annonser
Öppna upp Google och gör en sökning efter några av de uppenbara termer (sökord) du tror att folk skulle söka efter när de vill ha din möjliga produkt. Låt oss säga att en av nischer du skrev ner är "valutahandel". Titta nu på resultaten som kommer upp. Du vill specifikt leta efter resultaten högst upp i Google-resultaten med "Annons" bredvid dem. Om du inte ser några "annonser" kan du mer än troligt skrapa den nisch från din lista. Om ingen annonserar den nischen på Google är det en ganska bra indikation på att det inte är värt din tid. Men vänta, innan du ger upp den nisch kommer resultaten du ser att vara för din region och Google kanske inte tillåter annonser för den nischen i din region, så du kanske vill kolla efter länder eller regioner dit du kan marknadsföra dig. Den andra faktorn är att Googles policy kanske inte tillåter betalda annonser för den nischen eller att det finns tunga begränsningar. Kom ihåg att denna teknik helt enkelt är ett lackmustest för att vägleda ditt beslut. Om du ser många annonser är du på rätt väg.
-
Google Trender -
Med din lista lite smalare är det dags att gräva lite djupare. Google har en fantastisk produkt som heter Google Trender – https://trends.google.com/. Utan att gå in på djupet om det här verktyget kan du söka efter vissa termer (sökord) och Google kommer att visa dig antalet sökningar av användare för dessa söktermer som går tillbaka år. Se till att prova några olika söktermer för din nisch och se den allmänna trenden och volymen. Om du ser ett bra, gediget antal sökningar som har ökat över tid, går du i rätt riktning. Å andra sidan, om du ser att sökvolymen har minskat över tiden, kan du komma in på en marknad som krymper och du kan sluta med att "simma mot strömmen".
Det finns oändliga andra verktyg och resurser på nätet för att bestämma konkurrensen, och om du verkligen vill behärska konsten att konkurrera med analys kan du lära dig hur du gör SWOT-analys hjälpa dig att förfina möjligheter; men för tillfället vill vi inte fastna i överanalys.
Vid det här laget borde du ha minskat din lista lite och ha kvar en handfull potentiella nischer att marknadsföra. I denna guide kommer vi att tala om finansiella nischer och mer specifikt CFD-handel, Forex affiliate-program och kryptovalutor. Vi kommer helt enkelt att hänvisa till dessa som "onlinehandel".
Affiliate CPA-erbjudanden
Med din kortlista med nischer som du planerar att fokusera på är det dags att hitta några CPA-erbjudanden för dessa nischer. Att välja erbjudanden går långt utöver hur mycket CPA-provision ett erbjudande betalar och här kommer vi att ge dig de viktigaste faktorerna att tänka på.
Så låt oss fortsätta att använda vår "onlinehandel"-nisch som ett exempel. Om du gör en sökning efter "valuta CPA-erbjudanden", kommer du att bli helt överväldigad av antalet erbjudanden där ute och du kommer att se några galna siffror som 800–1,000 XNUMX USD CPA.
Vänta…. bli inte allt upphetsad, annars sugs du in i marknadsavgrunden.
CPA-erbjudanden – vad du behöver veta:
-
Program / nätverksrykte:
Anta inte bara för att nätverket har en snygg webbplats och de erbjuder lukrativa CPA:er, att du bara bör dyka in. Tyvärr är vissa affiliateprogram inte allt de verkar vara och det sista du vill är att skicka trafik till dem och aldrig se några provisioner och aldrig få betalt. Återigen, gör dig själv en kortlista över nätverk och program och gör lite research först genom att besöka några forum och söka efter information och ställa frågor från andra affiliates och marknadsförare.
Men…. Ja, det finns alltid en men ... du kan få varierande feedback, så du måste försöka ta feedbacken med en "nypa salt". Det är som att shoppa på Amazon; om en produkt bara har 5-stjärniga betyg är något fiskigt, men på den andra sidan, om en produkt huvudsakligen har 4-5 stjärnor och det finns en handfull 1-stjärniga recensioner, låt inte de få negativa skjuta dig . Men om en produkt bara har 3 stjärnor eller mindre är det dags att köra i motsatt riktning. Forum är ett bra ställe att få andra värdefulla insikter om tjänsten och betalningarna av programmet. Du kan till och med avslöja namnet på några bra affiliate-chefer i nätverket som är din gyllene biljett till framgång.
-
Märken:
I samband med själva programmet/nätverksforskningen måste du göra en del research om de varumärken du kommer att marknadsföra, för som med allt på Internet finns det bra, dåliga och fula (ruttna) varumärken. Du vill inte investera din tid och pengar på att skicka trafik till ett varumärke som anses vara en bluff. Det finns många välrenommerade varumärken, och även om de kanske inte erbjuder de högsta CPA:erna, kommer du att ha mycket större sinnesfrid när du vet att det finns konsekvens och du kommer att tjäna, än att jaga den figurativa dinglande moroten. Glöm inte att kontrollera vilka regioner varumärkena erbjuds i, så att du vet var du kan och inte kan rikta in dig.
Du kanske har lagt märke till att vi inte ens har fokuserat på CPA-provisionvärden än. Anledningen är att vi vill ingå ett partnerskap med högkvalitativa organisationer och inte bli förblindade av stora bling-CPA! Nu när du har en kortlista över anslutna program eller nätverk är det dags att börja skapa anslutningar och registrera dig.
Trafikgenerering för CPA-modell
Trafik är de besökare du får till din webbplats eller erbjudanden. Det finns många, många sätt att generera trafik och vi kommer att tala på en mycket hög nivå om några av de mest populära. Du måste bestämma om du planerar att skicka trafiken direkt till varumärkenas webbplatser eller målsidor (först) eller först till din webbplats och sedan i sin tur kommer trafiken att klicka på annonser eller länkar på din webbplats och gå till varumärken.
Med allt sagt finns det fem huvudkategorier när det gäller webbtrafik:
- Ökologisk
- Social hållbarhet
- Betald
- Remiss
- Direkt
Låt oss utforska var och en av dessa lite:
-
Organisk trafik
Det här är trafik som kommer till din webbplats från sökmotorer som Google. När du bygger en webbplats kommer sökmotorerna att indexera (hitta din webbplats) och lista den i sina resultat, men din webbplats kommer att begravas hundratals eller till och med tusentals sidor djupt i resultaten. Att nå de svårfångade förstasidesresultaten på sökmotorer är ingen lätt uppgift. Det tar tid, pengar och ansträngning. Denna process är känd som SEO (Search Engine Optimization) som du säkert har hört talas om. Vi kommer inte att gå in på djupet av SEO eftersom det ligger långt utanför räckvidden för denna guide. Om du menar allvar med att bygga en långsiktig och livskraftig verksamhet som kommer att generera enorma mängder trafik, bör SEO vara en del av din strategi . En väloptimerad webbplats kan producera trafik av utmärkt kvalitet, men du kommer att behöva avsätta en betydande mängd resurser för att konkurrera med de webbplatser som redan rankas för de bästa söktermerna för din nisch.
-
Sociala medier
Vi behöver absolut inte förklara vad sociala medier är. Sociala medier är en rik källa till trafik, men återigen kommer du att behöva investera mycket tid och ansträngning för att skörda frukterna av sociala medier. Oavsett om du väljer Facebook, Twitter, Instagram, YouTube eller andra finns det mycket specifika tekniker och tillvägagångssätt för var och en. Du kanske undrar varför vi nämner YouTube. YouTube anses vara en social medieplattform och det är en sökmotor... va? Ja, YouTube anses också vara en sökmotor och är den 2:a största efter Google (ja, Google äger YouTube). Varje dag vänder sig miljontals människor till YouTube för att söka efter videor om de ämnen som intresserar dem. Med detta sagt, i likhet med SEO, bör du överväga att lägga till YouTube i din marknadsföringsstrategi.
-
Betald trafik
När du börjar som CPA-marknadsförare är betald trafik det mest kraftfulla vapnet i din marknadsföringsarsenal. Betald trafik är precis som namnet antyder; du köper annonser för att marknadsföra de produkter du vill marknadsföra och de webbplatser du köper annonser på, deras användare klickar på dina annonser och trafiken kommer till dina erbjudanden. En av de bästa och mest välkända betalda trafikkällorna är Google Ads (tidigare Google AdWords). Om du har varit uppmärksam när du söker på Google, finns det resultat längst upp på sidan med skrift bredvid dem som säger "annons". Det som gör betald trafik så kraftfull är att du kan slå på och av den direkt.
Till skillnad från organisk och social medietrafik som tar månader eller år att bygga upp, kan du skapa en betald kampanj på något av de tusentals annonsnätverken och sökmotorerna, och inom några timmar kommer du att börja se besökare på din webbplats . Även om betald trafik kan vara dyrt initialt, kan det också spara massor av pengar i det långa loppet och öka din ROI. Med möjligheten att få trafik så snabbt, ger det dig möjligheten att testa och justera och optimera i farten.
Ett bra exempel på hur betald trafik är din vän är när du vill testa en nisch och erbjudanden. Med betald trafik kan du inom några dagar testa flera erbjudanden och avgöra vilka som kommer att fungera för dig. Faktum är att även om du planerar att utveckla en SEO- eller sociala mediestrategi är betald trafik ett utmärkt verktyg för att sätta dig i rätt riktning.
Låt oss säga att du vill gå SEO-vägen – att köra en betald kampanj på Google Ads hjälper dig att identifiera sökord som fungerar och som inte gör det. Eftersom SEO är en långsiktig strategi är det sista du vill göra att investera tid och pengar och vänta 6 månader på att din sida ska nå sida 1, bara för att upptäcka att du har optimerat för fel söktermer. Ett liknande tillvägagångssätt kan fungera med Facebook-annonser för att ge dig en uppfattning om vad som kan fungera på sociala medieplattformar.
-
Hänvisningstrafik
Namnet säger allt. Henvisningstrafik kommer från andra webbplatser. Den här trafikkällan uppstår när andra webbplatser länkar till din. Att generera hänvisningstrafik är ingen enkel bedrift och din webbplats måste vara av hög kvalitet för att andra webbplatser vill länka till dig. När din webbplats blir välkänd eller en myndighetssajt (det tar enorma mängder tid och pengar) kommer andra webbplatser att länka till dig naturligt. Du kan kortsluta processen genom att närma dig toppwebbplatser och betala dem för bakåtlänkar till din webbplats, men toppwebbplatser ger stora priser för att länka eller köpa annonsutrymme direkt från dem.
-
Direkttrafik
Direkt trafik är trafik som kommer direkt till din webbplats när användare skriver din URL i sin webbläsare. Denna typ av trafik utvecklas först när du har haft en webbplats i många år och byggt ett rykte. Ett exempel på detta är eBay eller Amazon.
Förbereda din webbplats
Oddsen är ganska bra du vill ha din egen webbplats, som bör innehålla högkvalitativt innehåll som kommer att ge mervärde för besökarna och i sin tur är målet att de kommer att klicka på annonser och länkar på din webbplats som sedan tar dem till de erbjudanden och annonsörer du marknadsför etc.
Om du inte är helt redo att gå med en fullständig webbplats när du börjar med en ny nisch, bör du åtminstone skapa en enda målsida som kommer att säljas till besökarna och få dem att pumpas upp för att ta nästa steg. Oavsett vilken rutt du tar måste du bygga utseendet, känslan och innehållet kring de erbjudanden du planerar att marknadsföra. Ju mer fokuserat, riktat och konsekvent ditt budskap är med erbjudandet, desto bättre kommer det att prestera.
Idag behöver du inte vara utvecklare eller designer för att ha en snygg och funktionell webbplats. Det finns många välkända webbplatsbyggartjänster som har drag-och-släpp-funktionalitet. En av de mest kända är Wix. Om du inte har någon kunskap inom detta område och är beredd att investera lite pengar kan du anställa en webbutvecklare genom en av de många frilanswebbplatserna så kommer de att vägleda dig och göra det hårda arbetet.
Marknadsföring kontra reklam
En vanlig missuppfattning och två termer som ofta används omväxlande är marknadsföring och reklam. Även om du kan bli frestad att tro att dessa är desamma är de faktiskt två olika discipliner men är starkt sammankopplade.
Smakämnen American Marketing Association definierar marknadsföring som processen att identifiera kundernas behov och bestämma hur man bäst tillgodoser dessa behov. Å andra sidan är reklam utövandet av att marknadsföra ett företag och dess produkter eller tjänster genom olika kanaler.
I huvudsak är reklam bara en del av den större marknadsföringsbilden.
Det finns olika sätt som kryptovalutamäklare når ut till sina målmarknader. Här är några exempel:
CPA-marknadsföring mot affiliate-marknadsföring
Ett något grått område som kan orsaka förvirring för både nybörjare och erfarna marknadsförare online är skillnaden mellan CPA Marketing och Affiliate Marketing. Även om mycket av de aktiviteter som är involverade i båda är likartade, finns det en skillnad att vara medveten om.
CPA, som vi sa, står för Cost per Action eller ibland även kallad Cost per Acquisition. CPA-marknadsföring betalar en provision för en åtgärd som vidtagits av hänvisningen, vilket kan vara så enkelt som att skicka en e-postadress, fylla i ett formulär eller en undersökning. CPA-marknadsföring behöver inte nödvändigtvis kräva att personen gör ett köp för CPA-marknadsföraren för att kvalificera sig för uppdraget. Vanligtvis är CPA-provisionen en engångsbetalning.
Å andra sidan kräver det i Affiliate Marketing att den potentiella kunden gör ett köp eller en finansiell transaktion för att dotterbolaget ska tjäna en provision. Affilierad provision kan vara en CPA-provision (engångsbetalning), eller en inkomstdelning eller en hybrid av de två.
Det är värt att notera att gränserna mellan ren CPA-marknadsföring och affiliate-marknadsföring har blivit suddiga genom åren, så tänk inte på det och fokusera snarare på vad du behöver göra för att tjäna provision.
Affiliate-program vs. affiliate-nätverk vs. CPA-nätverk
Det här är ett annat område där saker har blivit suddiga genom åren, men låt oss utforska saker för att skapa lite mer tydlighet.
Ett affiliate-program ägs och drivs vanligtvis av ett varumärke som vill marknadsföra sina egna produkter och lösningar. De erbjuder inte produkter eller lösningar från konkurrenter eller utanför deras nisch.
Ett affiliatenätverk är som en "marknadsplats" för produkter från flera varumärken och annonsörer. Nätverket underlättar processen mellan affiliate-marknadsförarna och varumärkenas/annonsörernas erbjudanden. Affiliatenätverket hanterar processerna med affiliates, tillhandahåller relevant hänvisningsspårning och rapporteringsplattform, tillhandahåller marknadsföringssäkerheter, gör provisionsbetalningar och mer. Processen är helt sömlös för den potentiella konsumenten. Ett affiliatenätverk är vanligtvis ett oberoende företag från de varumärken och produkter de representerar och har till och med erbjudanden för flera konkurrerande varumärken/annonsörer. Affiliatenätverket kan erbjuda olika provisionsmodeller, som beskrivs längre fram, och CPA-erbjudanden.
Ett CPA-nätverk liknar det anslutna nätverket, men de erbjuder bara CPA-erbjudanden.
Dags att få det att hända
Nu borde du ha lite kunskap för att börja få saker att hända. I världen av affiliate- och CPA-marknadsföring är framgångsrika marknadsförare de som formulerar en plan och vidtar åtgärder. Alltför många marknadsförare på nätet har bra idéer och ambitioner, men när det gäller att lägga på det hårda arbetet följer de helt enkelt inte igenom, vilket i sin tur leder till att inga uppdrag tjänas och de överger sina mål och drömmar. Du behöver inte spendera veckor på att forska och du behöver inte den perfekta webbplatsen för att få bollen att rulla. Kom igång och sedan kan du justera, optimera och polera medan du lär dig och tjänar några provisioner.
Om du är redo att börja tjäna och läraoch sedan Algo-Affiliates bör vara högst upp på din lista. Algo-Affiliates är en mycket fokuserad och professionell CPA Affiliate-nätverk som erbjuder ett urval av högbetalda nischer. De har en exceptionellt intuitiv plattform som ger dig tillgång till alla verktyg du behöver. Deras omfattande utbud av marknadsföringsmaterial och kanaler, tillgängliga på många språk för att nå globala marknader, har alla optimerats perfekt för att leverera exceptionella omvandlingar och för att lägga mer provision i fickan. Deras team av erfarna affiliate-chefer är hjälpsamma, vänliga och kunniga. Detta är ett CPA-nätverk som varje marknadsförare bör överväga.